Zero Motorcycles lanceert nieuwe adventure motorfiets DSR/X

Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

De DSR/X is verkrijgbaar in sage green en white pearl en staat in september reeds bij de Benelux dealers.

Auteur: Guy Salens THE PACK |  Sinds dat Zero Motorcycles hun Black Forest DSR niet meer in het 2022 gamma had opgenomen, werd er al lang gediscuteerd op forums en social media over een nieuwe mogelijke Zero adventure bike. Ondertussen waren we al te weten gekomen dat de nieuwe naam DSR/X reeds in augustus 2020 werd gedeponeerd. En in mei 2021 werd het voertuig identificatienummer ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Ging Zero de bestaande Black Forest DSR een beetje pimpen? Of zou men resoluut kiezen voor een nieuw model? Het werd het laatste: het vermogen en actieradius van de ‘oude’ BF voldeed niet meer aan de huidige norm. “Met deze DSR/X lanceert Zero Motorcycles een dual sport motorfiets die inspeelt op de eisen van de rijder in het belangrijkste motorsegment van Europa”, zegt Umberto Uccelli, Vice President & Managing Director van Zero Motorcycles EMEA.

Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

Sicilië


Electric Motorbikes en THE PACK “Electric Motorcycle News” werden uitgenodigd door Zero Motorcycles Europe in Sicilië om één van de meest krachtigste en geavanceerde elektrische motorfietsen van het moment aan de tand te voelen. Met de Etna op de achtergrond en in een hartelijke Italiaanse stijl werden we verwelkomd door een trots internationaal Zero team.


Zero heeft op dit moment al ’s werelds grootse modellen aanbod van elektrische motorfietsen beschikbaar. "Onze eigenaren en fans vragen al jaren om een full-sized ADV motorfiets van Zero", zegt Abe Azkenazi, Zero Motorcycles CTO. "We hebben meer dan 100.000 engineering-uren geïnvesteerd in het ontwerpen van een motorfiets die voldeed aan de verwachtingen van onze klanten en Zero's missie om de rijervaring te herdefiniëren.”

Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

Interesse in deze motorfiets?

NEEM DAN EVEN CONTACT OP MET GERT-JAN RONGEN:

EMAIL GERT-JAN

En dat hebben we ondervonden tijdens de testritten. Op de bochtige wegen in Sicilië mocht het ‘beest’ losgelaten worden … Ik koos resoluut voor de Canyon-modus: deze rij-instelling is quasi gelijk aan de Sport-versie maar heeft meer regeneratief remvermogen (ik speel daar graag mee …). Ook laten de soepele voorremmen van Spaanse fabrikant J.Juan (een divisie van Brembo) je nooit in de steek. Dat heb ik zelf mogen ondervinden op het onbekende traject dat ik voorgeschoteld kreeg …

Reken daar dan ook nog de verschillende elektronische ondersteuning bij (hierover later meer) en je geniet van een enorme stabiliteit en kan je met de DSR/X lekker bochtjes pikken. Met de volledig nieuwe Z-Force 75-10X motor die een koppel van 225 Nm produceert (piekvermogen van 100 PK) krijg je met de DSR/X een hoop rijplezier op de weg. De DSR/X voelde ook direct zeer vertrouwd aan dankzij een rechte zithouding en het brede stuur. Het verstelbare windscherm (met grote draaiknoppen) was een leuk én handig detail.


Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

Maar met een adventure bike verlaat je ook af en toe de geasfalteerde paden en was ik zeer benieuwd hoe de 247 kg Dual Sport bike zich ging gedragen in de Siciliaanse bossen. Zero Motorcycles had trouwens de uitzonderlijke toestemming gekregen om in het enorm grote natuurpark rond de Etna een offroad rit uit te stippelen. In een gecombineerd landschap van zwarte lavasteen en groene dennenbomen werd ik getrakteerd op een ‘pittige’ offroad rit (het beetje motortrial ervaring uit mijn jeugd kwam goed van pas). 

De Zero DSR/X kreeg hiervoor een speciaal hiervoor ontwikkelde “OFFROAD”-modus mee. Hellingen met losliggende stenen en weggetjes met los zand en/of bezaaid met droge dennennaalden: deze Zero had er totaal geen moeite mee ondanks de standaard (niet-offroad) gemonteerde banden. Dit was big fun en even waande ik me een wereldreiziger (it’s all in the mind) op weg naar onbekende oorden … Met zijn volledig nieuw ontworpen frame en geometrie voor een grotere bodemvrijheid en een instelbare voorvork met bijna 21 cm veerweg baande de DSR/X zich probleemloos richting Etna.


Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

“Het allereerste product van Zero Motorcycles was een off-road motorfiets. Onze roots liggen stevig in de offroad-wereld”, zegt Sam Paschel, CEO van Zero Motorcycles. “Door het combineren van baanbrekende EV-technologie met het hart van traditioneel motorfiets vakmanschap, bouwt de DSR/X voort op die erfenis door het transformeren van de ADV rijervaring.”

De DSR/X wordt bestuurd door het Cypher III+ besturingssysteem en is de eerste elektrische motorfiets ooit die profiteert van de volledige serie van Bosch Motorcycle Stability Controls met Offroad-mogelijkheden. Deze technologie is specifiek geoptimaliseerd voor de ongebruikelijke snelheid en reactiesnelheid van de Zero elektrische aandrijflijn en levert stabiliteit en tractie op elke ondergrond. 

Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

Het Bosch Offroad-systeem omvat gecombineerd remmen voor een betere dosering van de remmen en Vehicle Hold dat vertrouwen en stabiliteit biedt, zelfs op de steilste hellingen. De DSR/X is ook uitgerust met een reeks functies die alleen beschikbaar zijn voor Zero Motorcycles en die gebaseerd zijn op de 16 jaar en 165 miljoen mijl ervaring die de kern vormen van het Cypher III+ besturingssysteem. Een van deze functies is de Park Mode, een functie voor langzaam voor- en achteruit rijden, handig voor manoeuvreren in krappe of steile ruimtes.

De motorfiets is uitgerust met de snelste Level 1- en Level 2-laadmogelijkheden op de markt, dankzij het oplaadsysteem van 6,6 kW. De DSR/X kan ook een deel van de opbergvakken aan boord inruilen voor een Power Tank om de batterijcapaciteit te verhogen tot bijna 21 kWh of een Rapid Charge Module die de minimum oplaadtijd terugbrengt tot slechts één uur.


Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center
Zero DSR/X / Electric Motorbikes - E-center

Bent u geïnteresseerd in een testrit? Dat kan!

Ervaar de stille kracht van ons gamma elektrische motorfietsen in realiteit. Testritten zijn mogelijk in ons E-center op de Automotive Campus te Helmond.

Een afspraak boeken

Tot slot is de DSR/X ook compatibel met de mobiele app van Zero Motorcycles. Hiermee kunnen eigenaren een bijna onbeperkt aantal rijeigenschappen regelen, van snelheid tot koppel, en zelfs batterijregeneratiefuncties. De DSR/X is uitgerust met een Cellular Connectivity Module (CCM) die meldingen kan sturen naar app-gebruikers over alles van laadinformatie, tip-over gebeurtenissen, of andere nuttige statusupdates.

De DSR/X kan worden aangevuld met een hele reeks extra onderdelen en accessoires waarmee de rijder elk avontuur aankan. Optionele accessoires die het avontuur hoog in het vaandel dragen, zijn zadeltassen, beschermplaten, windschermen, hoezen, topkoffers en zijkoffers. Ook is er de mogelijkheid om spaakwielen te monteren en de riem te vervangen door een ketting.

Levering en prijs


De DSR/X is verkrijgbaar in sage green en white pearl en staat in september reeds bij de Benelux dealers. De prijs in België/Nederland bedraagt € 26.995,- en € 26.105,- in Luxemburg. De gloednieuwe DSR/X is in Nederland tevens te leasen vanaf € 398,-/maand (exclusief btw op basis van 60 maanden en 4.000 km/jaar). Meer info bij Gert-Jan >


Technische specificaties (download PDF)




Share by: