F77 Mach II Recon en F77 SuperStreet

Ultraviolette F77

Ultraviolette markeert mijlpaal met Europese lancering van high-performance elektrische motorfietsen — de F77 MACH 2 en F77 SuperStreet


Ultraviolette, gevestigd in Bangalore – een technologie hub in India – beleefde een belangrijk moment in haar wereldwijde uitbreiding met de Europese lancering van haar krachtige elektrische motorfietsen: de F77 MACH 2 en F77 SuperStreet.

Veel van de jonge ingenieurs in het Ultraviolette team hebben een achtergrond in de lucht- en ruimtevaart, wat duidelijk te zien is aan het strakke, hightech ontwerp. Belangrijk is dat de F77 vanaf nul is ontwikkeld als een volledig elektrische motorfiets, dus zonder compromissen van een verbrandingsmotor die omgebouwd is naar elektrisch.

NIEUW! F77 MACH 2 en F77 SuperStreet


Ultraviolette wordt vaak vergeleken met Tesla, en dat is niet alleen vanwege de ambitie. De F77 draait op Ultraviolette’s eigen AI-gebaseerde platform met functies zoals OTA-updates (over-the-air), diagnoses op afstand, diefstalbeveiliging en zelfs crashmeldingen. Je kunt instellingen aanpassen, telemetrie volgen en zelfs je rijbewijs of verzekeringsgegevens digitaal opslaan via de smartphone-app.

Ultraviolette F77

Ultraviolette wordt vaak vergeleken met Tesla, en dat is niet alleen vanwege de ambitie. De F77 draait op Ultraviolette’s eigen AI-gebaseerde platform met functies zoals OTA-updates (over-the-air), diagnoses op afstand, diefstalbeveiliging en zelfs crashmeldingen. Je kunt instellingen aanpassen, telemetrie volgen en zelfs je rijbewijs of verzekeringsgegevens digitaal opslaan via de smartphone-app.


En hier komt het verrassende: dankzij hoe elektrische prestaties worden gereguleerd, is de F77 geschikt voor het A1-rijbewijs, ondanks zijn prestaties. In België en sommige andere EU-landen betekent dit dat je hem onder bepaalde voorwaarden met een autorijbewijs mag besturen. In Nederland lopen (eindelijk!) vergelijkbare discussies.

De motorfietsen zijn standaard uitgerust met een Type 6-aansluiting. In de toekomst worden ze geleverd met een ingebouwde lader, maar dat wordt pas in 2026 verwacht. Benelux en UK importeur MotoMondo zal een bagagesysteem aanbieden met koffers waarin ook de lader kan worden meegenomen. De UV Link zal dan ook in Europa beschikbaar zijn, zodat je kunt laden bij een Type 2-laadpunt. Laden via enkelfase duurt ongeveer 2,5 uur van 20–80% – ideaal voor woon-werkverkeer. 


De batterij van de F77, omhuld met aluminium, is IP67-geclassificeerd en in eigen huis gebouwd met componenten van verschillende leveranciers voor onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. In Europa geldt er een batterijgarantie van 5 jaar of 100.000 km. In India is dat zelfs 8 jaar of 800.000 km – indrukwekkend veel vertrouwen.

Ultraviolette F77

Eerste indrukken


Andrew Thijssen (voor THE PACK): “Ik begon op de SuperStreet – in wezen dezelfde motor als de Recon, maar met een hoger, breder stuur voor meer comfort. De positie van de voetsteunen blijft sportief, en de opnieuw ontworpen koplamp geeft hem een eigenzinnig uiterlijk.”


Dit lijkt niet op een doorsnee A1-motor. Denk aan het formaat van een 500cc-motor met futuristische details. De gestroomlijnde voorvork kappen zijn bijzonder opvallend. De batterij en motor zijn volledig ingesloten – wat doet denken aan sportmotoren uit de jaren ’80 zoals de Honda CBR of Ducati Paso, zonder ze te kopiëren.

Kettingaandrijving in plaats van riemaandrijving is een bewuste keuze. Dit was beter geschikt voor de ruige Indiase wegen, en doordat de ketting door de swingarm loopt, blijft de motor smal ter hoogte van de voetsteunen – wat de handling verbetert.


Activeren is eenvoudig: sleutel aan, voorrem indrukken, startknop aanraken. Het 5" TFT-scherm licht op met een geanimeerd logo en een melodietje. Er zijn drie rijmodi: ‘Glide’, ‘Combat’ en ‘Ballistic’.


Beginnen in ‘Glide’ voelt als een stille snorfiets. Het scherm is scherp en goed leesbaar, zelfs in fel zonlicht – en ja, er prijkt een klein Indiaas vlaggetje op het stuur. Trots, zonder twijfel.

Ultraviolette F77

Interesse in deze motorfiets?

NEEM DAN EVEN CONTACT OP MET GERT-JAN RONGEN:

EMAIL GERT-JAN

  • Motor Permanent Magnet: AC Motor
  • Max. Vermogen: 30 kW
  • Nominaal Vermogen: 9 kW
  • Max. Koppel: 100 Nm
  • Topsnelheid: 139 km/u
  • Eindaandrijving: ketting
  • Laadtijd 20%-80%: 2,5 uur
  • Reikwijdte stad: 231 km
  • Reikwijdte snelweg: 143 km
  • Zadelhoogte: 800 mm
  • Vering voor: upside down telescopische voorvork, 41 mm. Preload instelbaar
  • Vering achter: mono Schokbreker. Preload instelbaar 
  • Voorwiel: 17 inch Multispaak gegoten aluminium
  • Achterwiel: 17 inch Multispaak gegoten aluminium
  • Voorband: 110/70-ZR17M/C (MRF Steel Brace)
  • Achterband: 150/60-ZR17M/C (MRF Steel Brace) 
  • Regeneratie: 10 Niveau’s, 0% – 30%
  • ABS System Type: 2-kanaals ABS
  • Voorrem: enkele 320mm remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw
  • Achterrem: enkele 230mm schijf met enkelvoudige zuigerklauw
  • Dashboard: 5 inch TFT met instelbare layout

Prijzen

F77 Mach II Recon

Turbo Red: €9,499

Afterburner Yellow, Astroid Grey, Stealth Grey: €9,899


F77 SuperStreet

Turbo Red: €9,799

Afterburner Yellow, Cosmic Black, Stellar White: €10,099

Ultraviolette F77
Ultraviolette F77

Op de open weg verandert de motor in ‘Combat’-modus volledig. Direct gasrespons, krachtige acceleratie – het voelt meer als een A2-machine. De zithouding van de SuperStreet is verrassend ontspannen ondanks het sportieve ontwerp, en met mijn 1,80 m voelde ik me nooit opgepropt. Hij is stabiel op rechte stukken en wendbaar in bochten, geholpen door het altijd aanwezige koppel. Met zijn gewicht van 207 kg is hij aan de zware kant voor een A1-motor, maar door het ontbreken van draaiende motormassa voelt hij in beweging veel lichter aan.

Dan is er nog ‘Ballistic’-modus. Nee, het is geen R1 – maar met 100 Nm koppel is hij zeker snel. De piekvermogen van 40 pk brengt je moeiteloos tot 120 km/u, al had ik bij volgas graag nog iets meer punch gevoeld. Volgens CEO Narayan zijn er meerdere softwareprofielen beschikbaar, afhankelijk van de vraag in de markt.

Ultraviolette F77

De voorrem is uitgerust met een radiale Bybre (Brembo) remklauw met stevige grip en goede feedback. Het regeneratief remmen is instelbaar in 10 niveaus, al is het verschil tussen de standen nauwelijks merkbaar. Eerlijk gezegd zouden 2–3 niveaus volstaan. Meer agressieve regeneratie op het hoogste niveau zou ook “one-pedal driving” makkelijker maken – ideaal voor in de stad.

Nog een voordeel? Geen motorwarmte. Op warme dagen een verademing. Terwijl ik door de stad reed, waardeerde ik hoe koel de rit bleef. De F77 is wendbaar in stadsverkeer – misschien niet zo lichtvoetig als sommige superlichte A1-motoren, maar het koppel maakt veel goed. In Glide-modus met maximale regeneratie kun je makkelijk de opgegeven actieradius in de stad halen. Wil je auto’s verslaan bij het stoplicht? Schakel direct naar Combat.

Ultraviolette F77

Ultraviolette heeft iets bijzonders neergezet met de F77. Het is een stijlvolle, goed ontworpen motor met een uniek elektrisch rijgevoel – soepel, krachtig en leuk. Dankzij OTA-updates en een slimme app is hij klaar voor de toekomst. Hij oogt modern, voelt premium aan en voor de kenners zit er zelfs een vleugje nostalgie in.


Hoewel hij onder het A1-rijbewijs valt, biedt de F77 het rijplezier van een A2-motor. Hij voelt zich thuis in het stadsverkeer én op bochtige B-wegen. De relatief kleine batterij en efficiënte motor zorgen voor voldoende bereik om echt plezier te maken – al is de snelweg vermijden wel een goed idee.

De F77 MACH 2 levert een race-geïnspireerde, agressieve rijervaring, terwijl de F77 SuperStreet is afgestemd op stedelijke prestaties met een rechte zithouding en gebruiksvriendelijke ergonomie. Beide modellen worden aangedreven door een 10,3 kWh batterij en een 30 kW motor, goed voor 100 Nm koppel en een topsnelheid van 155 km/u. Acceleratie van 0 naar 60 km/u duurt slechts 2,8 seconden – een duidelijk bewijs van de focus op prestaties.


Beide modellen beschikken over zeer geavanceerde technologie, waaronder Ultraviolette’s eigen Violette A.I.-systeem, 10 niveaus van regeneratief remmen, tractiecontrole, dynamische stabiliteitscontrole en een door Bosch ontwikkeld dual-channel ABS-systeem. Deze functies zijn ontworpen om wereldwijd een verbonden, intelligente en veilige rijervaring te bieden.

Ultraviolette F77
Ultraviolette F77
Ultraviolette F77
Ultraviolette F77
Ultraviolette F77

Bent u geïnteresseerd in een testrit? Dat kan!

Ervaar de stille kracht van ons gamma elektrische motorfietsen in realiteit. Testritten zijn mogelijk in ons E-center op de Automotive Campus te Helmond.

Een afspraak boeken