BMS E-Motorrijder testte de ovaobike MCR-M
Update! Dit merk is niet meer te koop bij ons

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

ovaobike MCR-M

Auteur: Andrew Thijssen | BMS E-Motorrijder | De Taiwanese ottobike Group is een bedrijf voor elektrische mobiliteit met het hoofdkantoor in New Taipei City. Een onbekende naam in de motorfiets wereld? Dat kan kloppen, want de ottobike Group is in 2016 pas opgericht.

Onder de merknaam "ovaobike" - zonder hoofdletter - brengt ottobike een serie van 3 elektrische straatmotorfietsen: de MCR-H, MCR-M en de éénzitter MCR-S. De ovaobike MCR-M is het onderwerp van deze review.

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

Techniek


MCR staat voor “Mini City Racer”, de tweede M verwijst naar de middenmotor. De naam van deze elektrische motorfiets verwijst duidelijk naar de gebruiksdoelen van de motorfiets: stadsgebruik en commuter gebruik. De MCR-M is uitgerust met 2 niet verwisselbare batterijen met een gezamelijke capaciteit van 9,6 kWh. De onboard lader is een 1,2 kW exemplaar en die kun je in elk huis, tuin en keuken stopcontact steken. De motorfiets is voorzien van 14 inch wielen. De vloeistof gekoelde motor is centraal geplaatst en heeft een nominaal vermogen van 11 kW. Dat maakt deze motorfiets dus geschikt voor een A1 rijbewijs.

Het piekvermogen is 17 kW. Het opgegeven elektrokoppel van de MCR–M is 35 Nm. Het achterwiel wordt aangedreven door een stille onderhoudsvrije riem. De vering bestaat uit een UPSD 35 mm voorvork en een 218 mm mono linksysteem met "piggyback" vering aan de achterzijde. Deze is instelbaar, de uitgaande demping en veer voorspanning kun je regelen. Remmen gebeurt met een enkele schijf in voor- en achterwiel. Ook is er ogenschijnlijk een versnellingspook aanwezig. Over die remmen en dat pookje straks meer.

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

Ontwerp

De vormgeving is modern, strak en keurig afgewerkt. Het kunststof bodywerk is in dit geval met een soort antraciet glow lak gespoten. De compacte aandrijflijn en de naar voren geplaatste batterij zorgen voor een flinke open ruimte rond het achterwiel waardoor de buddyseat lijkt te zweven. In combinatie met het kuipwerk en de laaggeplaatste moderne koplamp lijkt de ovaobike wat op zijn kop te staan. Dit geeft de motorfiets, mede door de 14 inch wielen, een compacte sportieve look. Dit wordt versterkt door het lage sportieve stuur, het dashboard en de kekke streetfighter spiegels op de stuureinden. De MCR-M is voorzien van een fraaie enkelzijdige achterbrug en opvallende gietwielen.

Opstappen

De ovaobike MCR M is een compacte motorfiets, opstappen is geen probleem. Je zit wat voorover en dat geeft een goed gevoel van controle over de motorfiets. Het tweetraps zadel is wat dun gevoerd maar niet vervelend. Het zicht op het compacte, volledig digitale dashboard is prima. Dit dashboard geeft je in een oogopslag alle benodigde informatie. De motorfiets activeer je keyless. Het omzetten van een schakelaar op de rechterstuurhelft brengt het dashboard visueel en akoestisch tot leven, compleet met welkomsttekst. Je hebt 10 tellen om op de startknop te drukken, zo niet dan de de-activeert de motorfiets zichzelf inclusief groet. De bedieningselementen wijzen je via de uitstekende ergonomie makkelijk de weg. Je kunt kiezen uit 5 rij-modi: om te beginnen Eco, Comfort en Sport. Daarnaast is er een “Turbo” modus en een handige achteruitrijd modus.

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

Rijden in de stad

Opstappen, activeren, jiffy inklappen en rijden. Eenvoudiger kan bijna niet. De ovaobike komt rustig en bijna geruisloos van zijn plek, maar voldoende snel om in de stad vooraan te staan bij het stoplicht. Je wordt getrakteerd op een rustige maar onopvallende vlotte acceleratie door de afwezigheid van de schakelmomenten. Door de sportieve zitpositie, het vrij lage gewicht van 188 kg en de 14 inch wielen is de ovaobike Mini City Racer razendsnel door het stadsverkeer te manoeuvreren. Om bekeuringen te voorkomen kun je kiezen voor de ECO stand. Keren op de weg is een makkie door de korte draaicirkel. Remmen gebeurt via een enkele 270 mm zwevende schijf met daarop een dikke 4 zuiger radiaal gemonteerde Brembo remklauw. In het achterwiel zit een 200 mm schijf met 2 zuiger remklauw van Brembo. Voor- en achterrem zijn gecombineerd. Overbodig te zeggen dat de remmen dik in orde zijn. Remmen in het stadsverkeer doe je hoofdzakelijk regeneratief. Dit doe je door de "schakelpook” naar beneden te klikken en de regeneratie maximaal te zetten. De pook heeft 4 standen, 3 om te remmen en een vrijloop. Dit is afleesbaar op het dashboard. Richting aangeven geeft een duidelijk hoorbaar signaal, wel zo veilig!

Rijden buiten de stad

Rijden op doorgaande wegen is op deze 11 kW sterke ovaobike MCR–M geen straf. Het elektrokoppel zorgt voor een relaxte acceleratie. Denk hierbij aan een 0-100 km/u van 10 seconden. Ook vlotte inhaal manoeuvres zijn mogelijk. Een 60-80 km/u duurt krap 3 seconden en de 80-100 km/u tussensprint duurt 4 seconde. Lange en korte bochten neemt de motorfiets met speels gemak en is in dit bochtenwerk nog makkelijk van zijn lijn te halen mocht dat nodig zijn. Grondspeling is er altijd in overvloed. De vering staat vanuit de fabriek vrij comfortabel afgesteld. In de sportstand kleurt een kader in het dashboard van geel naar rood tot 80 km/u. Zodra je de 80 km/u overschrijdt gaat er een rood kader knipperen op het dashboard. Je kan maar gewaarschuwd zijn. 

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

Rijden op de snelweg

Het rijden op de snelweg is goed mogelijk in de sport modus, maar slechts bedoeld voor verbindingsstukken. De topsnelheid is 120 km/u. Met de “turbo boost” kun je boven de 80 km/u kortstondig wat extra vermogen krijgen, maar dan moet de batterij wel minimaal 50% gevuld zijn. Stel je van die turbo boost niet teveel voor. De ovaobike voelt keurig stabiel. Het zicht in de breed geplaatste spiegels geeft een goed en helder zicht naar achteren.

Praktisch

Een stads- / commuter motorfiets moet naast wendbaar ook praktisch zijn. Er zit om die reden ook een opbergruimte op de plaats van de tank. Deze kun je met een geactiveerde motor via een drukknop op de linker stuurhelft ontgrendelen, de klep springt vanzelf open. In deze ruimte kun je een broodtrommel of ander klein spul kwijt. Een laptop past er niet. In het grote vak zit weer een ander afsluitbaar vakje waar zich de laadpoort bevindt en er is wat ruimte voor papierwerk. Verder zijn er geen bagage mogelijkheden. De motorfiets heeft een tweetrapszadel en biedt daarmee ruimte aan een duo passagier. Ook handig is de lichtsensor. Je rijdt altijd met de rij-verlichting, maar zodra het donker wordt springt automatisch het dimlicht aan.. 

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

Range

Ovaobike geeft een range van 250 km op bij 50 km/u. Dat hebben we niet kunnen uitproberen. Een combi snel-/ B weg met een licht en tenger persoon resulteerde in een range van 135 km. Een woonwerk afstand over B wegen met een berijder met bovengemiddeld gewicht en postuur resulteerde in range van 100 km. Het laden van leeg naar vol duurt een uur of 8. Van 20%-80 % duurt 5,5 uur. Hierbij moet vermeld worden dat de batterij nog nagelnieuw was en de prestaties bij gebruik naar verwachting wat zullen verbeteren. 

ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center
ovaobike MCR-M / Electric Motorbikes - E-center

Conclusie

Deze A1 stad- /commuter motorfiets is een opvallende verschijning. Keurig afgewerkt met leuke details zoals de spiegels, de turbo boost, licht sensor, acoustische ondersteuning en de laadruimte met plug- in mogelijkheden. Maar de ovaobike past vooral in deze snel veranderende tijd. De rijeigenschappen zijn meer dan goed en vooral prettig. Het 11 kW nominaal vermogen zal sommige mensen in eerste instantie afschrikken, de praktijk laat zien dat het voor het gebruikersdoel voldoende is om prettig en veilig met het verkeer mee te rijden.

Voor lange toerriten is deze motorfiets niet bedoeld. De kleine batterij geeft de ovaobike MCR-M een functionele range. Wel is de range door de kleine batterij gevoelig voor het formaat van de berijder. Het laadsysteem heeft als voordeel dat je kunt laden met een dunne laadkabel die je makkelijk mee kunt nemen. Iets meer laadsnelheid zou wel praktischer zijn om tussendoor wat sneller bij te laden wat de mogelijkheden net wat groter maakt.




Share by: